3 vragen hoe je van een idee een aanbod kan maken

3 vragen hoe je van een idee een aanbod kan maken

Als ik aan préstartende ondernemers vraag over welke idee ze hebben en wat ze graag willen gaan doen. Dan begint het gesprek altijd als volgt: 

🤔 Ik heb een idee, maar ik heb geen idee of dat het een goed idee is. 

🤔 Ik heb een 100-tal ideeën en ik weet maar niet welk ik moet kiezen 

🤔 Ik heb totaal geen idee, maar ik wil wel gaan ondernemen.

Daarom leg ik graag uit hoe je een idee concreet uitwerkt en waar je allemaal rekening mee moet houden. En om het niet te ingewikkeld te maken doe we dit aan de hand van 3 eenvoudige vragen. 

Vraag 1⃣ Ligt mijn talent aan de basis van mijn idee?

Als jij straks als ondernemer wil starten, dan moet dit echt helemaal in lijn zijn met je talenten. Als je namelijk iets dag in dag uit wil gaan doen, dan moet je dat graag en goed doen. Want als dit niet het geval is, gaat je bedrijf niet lopen zoals jij het wil. 

Het is heel belangrijk om iets in de wereld te gaan zetten wat van nature helemaal uit je stroomt, en niet aanvoelt als je te moeten te bewijzen, maar eerder voelt van 'waauw, dit kan ik - dit voelt echt aan als ik mag mezelf helemaal zijn'. 

Wat doe je zo graag en zou je zelf gratis willen doen 🧡. Als je hier een antwoord op weet, dan ligt er hoogstwaarschijnlijk een talent aan de basis dat van nature uit je stroomt. Ze noemen dit ook wel je talent in je Zone Of Genius. 

Vraag 2⃣ Past je idee in het leven dat JIJ wil?

Als het idee al in lijn ligt met je talenten, is de volgende vraag die jij jezelf mag stellen: "Past dit idee ook bij het leven dat ik voor ogen heb? of "Past dit aanbod in het werken en leven van mijn dromen?". 

Om een aanbod in de wereld te gaan zetten, is het van cruciaal belang om een duidelijk doel te hebben. Door een duidelijk doel te hebben, weet je ook heel goed welke stappen jij moet zetten om daar te geraken. En weet je dus ook bijgevolg of het aanbod dat jij in de wereld gaat zetten ook past bij wat jij voor ogen hebt. Je hebt als ondernemer namelijk heel veel vrijheid, tenminste als jij de vrijheid ook echt gaat claimen. Vraag jezelf dus echt af: "Gaat mijn leven echt verbeteren, als ik dit in de wereld ga zetten?"

Zo wilde ik heel graag een koffiebar openen. En ik weet dat ik dit heel graag zou doen, maar het draagt niet bij aan het leven waar ik naartoe streef. Ik wil zelf kunnen bepalen waar ik werk, met wie ik werk en wanneer ik werk en dat is niet mogelijk als ik een koffiebar wil gaan openen. En ik zie het op termijn ook gewoon niet zitten om met personeel te werken, dus hoe graag ik dat ook zou doen, het gaat mijn leven niet beter maken omdat het helemaal niet in lijn is met mijn ultieme doel. 

Vraag 3⃣: Is er vraag naar je aanbod?

Jij wil kunnen leven van je bedrijf. Dat wil dus zeggen dat je winst moet maken en om te weten of je winst zal maken, moet je dus weten of er vraag naar je product/dienst is. En dat doe je door: 

💥 Persona op te stellen: dit is een beeld maken van je ideale klant

💥 Een marktonderzoek te organiseren 

Door een helder beeld te hebben wie je ideale klant is en door een marktonderzoek te organiseren, weet je wat je klant nodig heeft en hoe jij hun kan helpen met je aanbod.

Stel jezelf deze 3 vragen en ontdek welk aanbod jij in de wereld kan zetten. 

Het zijn ook deze 3 stappen waar ik uitgebreid bij stil sta bij mijn klanten in het RiseUp traject. In de eerste sessie gaan we ook direct aan de slag met de resultaten uit je talentanalyse omdat deze je ook verduidelijking geven over wat je graag en goed doet, als je daar zou aan twijfelen. En we nemen deze talenten als basis voor het aanbod dat jij in de wereld gaat zetten. Daarna volgt de reality check of dit in lijn is met je ultieme droom en jij je heel concreet de vraag kan stellen: "Wat heb ik nodig om dit aanbod in de wereld te zetten?". 

In de module over jouw aanbod brengen we alle elementen samen die ervoor zorgen dat jij kiest voor een product/dienst dat moeiteloos uit je stroomt en waarvan jij echt het gevoel hebt van 'dit is het'. En eens je dit helder hebt, gaan we jouw aanbod onderverdelen in een strategisch aanbod zodat je direct de juiste klanten weet aan te trekken. Ik leer je dus ook hoe je vanuit je ondernemersidee een strategisch aanbod in de wereld kan zetten. Op deze manier krijg je de skills van een echte ondernemer onder de knieën en weet je exact wat je moet doen als je een nieuw product/dienst in je aanbod gaat opnemen.


Meer informatie over het RiseUp traject vind je hier


Reactie plaatsen