Wat is er nodig om te groeien als ondernemer?
Wat is er nodig om te groeien als ondernemer?

Wat is er nodig om te groeien als ondernemer?

Jij hebt besloten dat je dit jaar wil gaan groeien! Je wil meer klanten, je wil meer omzet, .. Dat is hetgene wat alle ondernemers bijna allemaal willen. En ik kan je hier nu gelijk heel wat strategieën gaan geven waarvan ik weet dat je ze kan gebruiken. Maar ik weet uit ervaring dat ze niets gaan opleveren als we niet eerst terugkeren naar de basis. Naar het fundament:  jouw focus en prioriteiten.

Er is namelijk meer nodig dan enkel marketing tips om consistent als ondernemer te groeien. 

Ik neem je graag mee in de basis waar ik echt in geloof dat de grootste vooruitgang in zit als je wil groeien en waardoor jij sneller kan schakelen, en groeien.

Luister de podcast aflevering van deze blogpost: 


Waarom groei niet lukt

Als ondernemers bij mij langskomen, hebben ze ofwel nog niets geprobeerd of net al heel veel. En soms hebben ze dan al heel wat resultaten behaald, maar vaak ook niet. Wat ik bijna allemaal met hun zie is dat ze heel veel doen, maar dat het allemaal losse flodders zijn zonder een helder plan te hebben.

En hier zit dus direct ook het verschil tussen een succesvolle ondernemer en een niet-succesvolle ondernemer. Een succesvolle ondernemer onderscheidt zich niet alleen door WAT ze doet, maar vooral HOE ze in haar business werkt.

Want als je wil groeien, gaat het niet alleen over marketing- en sales strategie,. Wat aan de basis van DIT SUCCES ligt is JOUW PERSOONLIJKE STRATEGIE. En dat begint in eerste instantie hoe je jezelf in je bedrijf gedraagt. De manier dat jij jezelf beweegt in je bedrijf moet natuurlijk paralel lopen met hoe jij wil dat je bedrijf groeit. Want die persoonlijk strategie maakt het mogelijk om andere strategiëen succesvol te gaan implementeren.

Studio jij loopbaancoach Erpe mere Defje

NEE, het perfecte moment gaat NIET komen! 

Heel veel ondernemers wachten op het perfecte moment om echt AAN hun bedrijf te werken. Herken je dit:

  • Volgend jaar ga ik het echt anders doen.
  • Als mijn kinderen wat ouder zijn, ga ik er actiever aan werken.
  • Als ik 4/5 ga werken in mijn vaste baan dan ga ik meer tijd hebben
  • ...

Ik kan hier nog heel wat voorbeelden geven. MAAR... de realiteit is dat er altijd IEMAND of IETS je nodig zal hebben. Het perfecte moment komt niet. Punt.

In plaats van af te wachten en te hopen dat het moment er ooit zal komen, is het veel beter om gewoon te beginnen. Al is het maar 15 minuten per dag. Alles is beter dan niets. Elke stap die je zet, brengt je dichter bij wat jij wil: een succesvol bedrijf met meer omzet, meer klanten en/of meer rust. 

Alles wat je doet is niets anders dan een eerste stap, dat je op eender moment kan aanpassen en verbeteren.

De echte reden dat je niet HELEMAAL voor je bedrijf durft gaan 

De echte reden dat je de taken nog niet hebt gedaan waarvan je weet dat je ze moet doen, is niet anders dan zelf-sabotage. Denk aan: perfectionisme, uitstellen, twijfelen ...

Het is niet meer dan een schijnveiligheid. Ook onbewuste angst voor je grote droom kan je ter plekke houden. Want wat als je echt succesvol zal zijn? Wie weet hoe je leven er dan gaat uitzien? Heb je dan nog wel genoeg vrije tijd? Moet je dan heel je leven plots anders gaan indelen? Moet je dan uit je comfortzone stappen en het veilige bekende terein gaan verlaten?

Dit alles is niet persé jouw fout. Maar dit is hoe ons menselijk brein werkt. Het is steeds op zoek naar rust en veiligheid. En echt succes betekent verandering.

Alles start met tijd en focus

Om je bedrijf te laten groeien heb je strategie nodig. Maar in eerste plaats heb je tijd en focus nodig. Want ik mag je nog zoveel strategieën leren, als jij niet weet wat er in je bedrijf misloopt (waar de lekken zijn) en geen tijd maakt om er mee aan de slag te gaan: dan gaan deze strategieën ook niet werken.

Plan daarom twee blokken in je agenda in dat je echt AAN je bedrijf werkt zonder afleiding. Dit doe je best in de ochtend nog voor je ook maar een afleiding hebt gehad (geen emails, geen gsm, geen kinderen, ...). Dit moeten echt momenten zijn dat je ongestoord aan je bedrijf kan werken. En dat je het vooral met energie kan doen (dus vrijdag avond na een drukke werkweek - is niet zo'n goed idee).

Deze tijd ga je gebruiken om de lekken in je bedrijf op te sporen. Analyseer hoe je klanten binnenkomen, welke keuzes ze maken, waar ze afhaken. Als je bijvoorbeeld heel veel klanten uit je website haalt, maar geen klanten uit je Instagram dan zit er bovenaan in je marketingfunnel een lek en dan moet je hier aandacht aan besteden.

Of het kan ook zijn dat je onderaan in de funnel een lek hebt en misschien verkoop je dienst x wel goed, maar nemen ze dienst y er niet bij terwijl dit wel je doel is. Dan heb je hier naar te kijken, en moeten je ervoor zorgen dat deze naadloos in elkaar doorvloeien.

BELANGRIJK: je kiest altijd maar 1 focus!

Trial & error 

Een keer als je weet waar het lek zit en je hebt twee momenten in je agenda ingepland dat je echt met focus hieraan gaat werken. Dan ga je experimenteren. Alles wat je vervolgens doet, geeft je informatie en het is die informatie die je slim maakt. Die je dingen verteld.

Klanten die al heel veel geprobeerd hebben, hebben het geluk dat ze al heel veel informatie hebben. Vervolgens is het ook veel makkelijker om een strategie aan te passen dan helemaal opnieuw te beginnen.

Don't Give Up 

De grooste reden dat ondernemers niet zo hard groeien als ze willen is omdat ze te vroeg opgeven. Dat ze veel te vroeg uitchecken op het moment dat ze net moeten blijven doorgaan.

Na twee keer te posten op Instagram met amper likes kan je nog niet weten of dit werkt. Groei kost tijd. Vaak veel meer dan we willen. Ik zet al mijn strategieën op voor meestal 3-6 maanden voordat ik ze evalueer en met conclusies kom.

Dit is dus gelijk hetgeen wat ondernemers moeilijk vinden. Volhouden.

Daarom is het extra belangrijk dat je een cheerleader hebt die ervoor zorgt dat je kan blijven volhouden. Deel je plannen met een coach zoals ik of met buddy waarbij je om de twee weken even bij elkaar incheckt en kijkt of je jouw doelen hebt behaald. Dat geeft een grotere vorm van verantwoordelijkheid en maakt de kans groter dat je blijft werken aan je doelen en niet opgeeft.

Conclusie

Als je wil groeien. Dan is dit heteen wat je moet onthouden:

  1. Plan twee blokken in je agenda in zodat je met volle focus AAN je bedrijf kan werken.
  2. Kies vervolgens 1 lek uit waar je mee aan de slag gaat.
  3. Ga vervolgens informatie verzamelen en experimenteren
  4. Houd je commit door samen te werken met een coach of een buddy zodat je niet vroegtijdig stopt.

Speciaal voor jou: Een cadeautje 

Omdat ik weet dat het niet altijd eenvoudig is om je eigen lekken in je bedrijf te viinden, heb ik een heel eenvoudige Bottleneck scan voor je. Je kan deze HIER GRATIS DOWNLOADEN. 


Reactie plaatsen