Hoe als startende ondernemer op een makkelijker manier je klanten aantrekken.
Je eerste klanten aantrekken dat is best spannend. Want hoe weet je nu überhaupt wie je ideale klanten zijn. Je hebt ze hoogstwaarschijnlijk wel al in je hoofd bedacht, je hebt misschien ook enkele persona’s gemaakt. Goed en wel. Maar nu?
En ik snap vanwaar die vraag komt! Want als jij er niet in slaagt om klanten aan te trekken en geen verkoop realiseert. Tja, dan zijn er geen inkomsten.
Je zou dus voor minder deze vraag beginnen stellen. Maar, ik kan je gerust stellen: er is echt wel een manier om de juiste klanten aan te trekken. En die klanten aantrekken: das echt plezant!
Je ontdekt hieronder hoe jij als een magneet jouw ideale klanten kan aantrekken 👇
Zet je talenten in
De manier om klanten als een magneet aan te trekken: je talenten. Ze vormen echt de basis voor het aantrekken van de juiste klanten.
In het begin van mijn ondernemersverhaal legde ik mezelf zonder dat ik het wist de druk op om me aan te passen aan het beeld van wat een ‘succesvolle’ ondernemer zou moeten zijn. Ik ging vooral heel veel gaan kijken wat andere coaches deden en vervolgens een aanbod gaan creëeren dat in lijn lag met wat zij deden.
❌ Dit werkte van geen meter. Ik voelde er zelf weinig voor en dit straalde ik ook uit naar potentiële klanten want ik had amper klanten.
✅ Maar toen ik mezelf toestond om echt in te zoomen op wat mij uniek maakte, begonnen de dingen te veranderen. Mijn vermogen om empatisch te luisteren, om vanuit interesse in gesprek te gaan met mijn klanten, om hen in hun kracht te zetten en samen naar oplossingen te zoeken dat was hetgeen waar ik het verschil maakte voor mijn klanten.
En niet alleen bij mij dit zie ik ook bij mijn klanten in het RiseUp traject. Van zodra ze bewust worden van hun eigen talenten, voel ik hun vuurtje nog meer branden. En stoppen ze met vergelijken met wat anderen doen. Ze kijken wel naar concurrenten, maar gaan dan vanuit hun eigen sterke punten kijken ‘Hoe kan ik dit verbeteren zodat het echt in lijn ligt met mijn talenten?’.
👉 Neem dus even de tijd om na te denken over wat jou uniek maakt. Wat je sterke punten zijn? Waar moet je echt geen moeite voor doen? Wat zeggen mensen rondom je?
Leer je klanten kennen vanuit ECHTE interesse
Als je niet weet wie je klanten zijn, is het moeilijk om ze aan te trekken. Ik herinner me nog heel goed dat mijn coach mij op een moment vroeg om mijn ideale klant te beschrijven: vrouwen. Ok, en kan je mij nu vertellen wat voor soort vrouwen? Ja vrouwen, die voelen dat ze een nieuwe weg in willen slagen, die willen gaan ondernemen. Nu weet ik dat mijn coach 100% gelijk had. Dit was niet genoeg. Ik moest mijn eigen doelgroep nog meer gaan verfijnen.
Ik ben me gaan onderdompelen in Facebook groepen waarvan ik dacht dat hier mijn ideale klanten wel zouden zitten. En vervolgens ben ik echt in gesprek met hen gegaan. Het kostte mij heel wat moeite om te begrijpen wie dat ze waren, wat hun problemen waren, welke doelen ze hadden, welke triggers ze hadden en wat ervoor zorgde dat ze bleven twijfelen.
Eén keer als ik een beeld had van mijn ideale klant, ben ik echt uit mijn comfortzone gestapt en ben ik een marktonderzoek gaan doen. De resultaten die ik hier uit gehaald heb, hebben ervoor gezorgd dat mijn aanbod niet meer voor iedereen is, maar specifiek voor de vrouwen die ik het liefste wilde helpen: vrouwen die vastberaden zijn om hun eigen bedrijf werkelijkheid te maken!
Ook zo bij mijn klant in het RiseUp traject. Zij had in haar hoofd een ideale klant. Op papier had ze hem helemaal: vrouwen van rond de 30 jaar, die geïnteresseerd zijn in mode, een goede job hebben, die in de stad wonen, die met hun kleren zelfvertrouwen willen uitstralen, … Ze had in haar hoofd een ideale persona gemaakt. Ze ging op zoek naar ideale klanten en kwam tot de conclusie dat haar ideale klant niet bestond, erger nog deze klant had geen nood aan haar aanbod. Een marktonderzoek is er net om nog meer kennis op te doen over je klant en vervolgens een aanbod te gaan uitwerken.
👉 Je mag een ideale klant op papier hebben, maar doe altijd een marktonderzoek om 100% zeker te zijn of dat je een aanbod hebt waar ze op zoek naar zijn en waar jij de oplossing voor hebt! En onthoud: jouw aanpak dat is het belangrijkste!
Ga waarde delen
Van zodra je weet wie je ideale klanten zijn, kan je ook waardevolle inhoud gaan delen. Zie het letterlijk als ik ga voor Sinterklaas spelen en ik ga cadeautjes geven. Jouw ideale klanten kennen je namelijk nog niet, jij bent nieuw en dat wil ook zeggen dat je heel wat moet doen voordat ze jouw als expert zien. Als je start met ondernemen, ga je heel veel geven. Geloof me geven, geven, geven ….
Toen ik in bijberoep ben gestart, heb ik maar liefst 6 maanden lang gratis coachingssessies gedaan. Ik kreeg hier 0 euro voor, maar de waarde die ik hier uitgehaald heb, is echt onbetaalbaar. En ik zeg vooral niet en nu ga je gratis producten en diensten aanbieden, maar ga vooral doen waardoor je ideale klanten vertrouwen in je krijgen en zien dat je echt expert bent in je vak.
Ok, en nu ga je volgende argument tackelen: Ja, maar ik durf mezelf niet te laten zien. Begrijp ik ook helemaal. Maar als jouw droom ‘ondernemen’ is dan ga je naar buiten moeten komen. En dan denk ik: doe het nu, je hebt nog maar weinig bereik, fouten maken zijn nog toegelaten (altijd zelf) maar ga vooral met passie over ‘dat’ gaan delen waar jij passie bij voelt. De eerste stap zetten is het allermoeilijkste, maar je moet je laten zien.
💥 In het RiseUp traject krijgen alle deelnemers de opdracht om een sociale media pagina aan te maken en zonder te veel nadenken een story, een bericht, een carrousel te maken, … Eén keer dit wat comfortabeler voelt, gaan ze hun gratis aanbod delen, … Dit is waar het over gaat: je laten zien!
👉 Kom naar buiten met je expertise en laat je zien (zonder daar in het begin te veel bij na te denken)
Denk je nu “Yes, dit heb ik nodig”. Of eerder ‘ja, wat zijn mijn talenten’? Dan is het RiseUp traject ook echt iets voor jou! In 12 weken help ik je vanuit je talent je eigen bedrijf starten met vertrouwen en focus. Het is een uniek groepstraject met persoonlijke begeleiding zonder de prijs van 1-op-1-coaching.
Of bekijk hier mijn gratis videotraining: 4 tips om met succes je eigen bedrijf te starten.