Als ik nu zou starten als coach, is dit wat ik zou doen

Na meer dan 3 jaar in de coachwereld te werken, heb ik heel veel geleerd over wat wel en niet werkt om als coach te groeien. Toen ik 3 jaar geleden begon, was het al niet meer een perfecte tijd, maar er waren in het algemeen wel nog minder coaches en de coachwereld lag ook nog niet zo onder druk.. En sociale media was ook nog minder competitief als nu. Maar nu is dat wel anders. 

Als ik vandaag opnieuw zou starten als coach, zou ik het anders aanpakken. In deze blog deel ik wat ik zou doen om van in het begin een vliegende start te maken en te groeien als coach. 

Luister de podcast van deze blog hier: 

 

Hoe ik groeide in 2020

Toen ik begon als coach, verliep mijn groei enerzijds door motivatie, geluk en een stukje strategie. 

Hier is hoe mijn pad er toen uitzag:  

  • Startersrol: Ik begon naast mijn coachopleiding met het aanbieden van gratis coachsessies om mijn coachskills aan te scherpen. Ik reeg meer en meer aanvragen via mond-aan-mond reclame. 
  • Opleiding: Ik deed tegelijkertijd mijn opleiding bij Your Coach in Gent. 
  • Website: Ik begon met het bouwen van mijn eigen website zodat ik meer en meer het schrijven van content onder de knie kreeg. 
  • Huisstijl: Ik maakte ook mijn eigen huisstijl en branding. 
  • Goekope coachsessies: MIjn eerste coachsessies waren gratis en stelselmatig verhoogde ik mijn prijs naar €10, €15 en €45. 
  • Sociale media: Ik was wel al vroeg aanwezig op sociale media en deelde altijd veel van alles wat ik deed, waardoor ik vanaf het begin een sterk persoonlijk merk opbouwde. 

Hoewel ik (toen nog onbedoeld) een sterke basis had, zou mijn strategie vandaag onvoldoende zijn in de overvolle markt. 

Daarom zou ik NU voor een compleet andere aanpak kiezen. 


Wat zou ik doen als startende coach? 

Met alle kennis die ik nu heb, zou ik het volgende stappenplan volgen: 

1. Begin met een sterke positionering en reviews. 

Een goede positionering van jezelf als coach is de basis van je bedrijf. Veel coaches starten te snel met betaalde coachsessies zonder eerst te investeren in de opbouw van reviews. Deze reviews zijn een bewijs van je skills als coach en als je die niet kunt laten zien ... dan wordt het lastig om klanten binnen te halen in een overvolle markt. 

Hier is hoe ik het NU zou aanpakken: 

  • Langere periode gratis coachsessies aanbieden in ruil voor hoogwaardige reviews: Ik zou langer gratis werken in ruil voor een hoogwaardige review zodat ik nadien direct de juiste prijs kan vragen als ik hiermee naar buiten kom. Zo zien klanten aan de hand van mijn reviews dat ik deze prijs ook echt waardig ben zodat je je niet langer meer MOET bewijzen (of aanvoelt dat je je moet bewijzen). 
  • Focus op kwaliteit: Zorg dat je coachsessies van kwaliteit zijn zodat je positionering ook helder wordt. Kies een stijl die jou als persoon en coach weerspiegelt. 
  • Bouw aan je klantenervaring: Oefen met het aansturen van mensen en focus op een unieke klantenervaring waarbij je unieke manier van werken direct opvalt. 

De eerste indruk telt! Zorg ervoor dat je jezelf meteen laat zien waar je voor staat en wat klanten van je kunnen verwachten. 

2. Werk samen met andere ondernemers 

Samenwerkingen kunnen je netwerk vergroten en kunnen ervoor zorgen dat je naam sneller bekend wordt. Het is ook nog eens leuk om je omringen met andere ondernemers. Hier is hoe je het kan aanpakken: 

  • Werk samen met bekendere coaches: die een in een andere coachbranche werken maar die ook ook dezelfde doelgroep hebben. Dit helpt je om van hun publiek te profiteren en jezelf op de kaart te zetten. 
  • Gastspreker in podcast, ...: Laat je uitnodigen door ondernemers die een podcast hebben en waarbij jouw expertise een mooie aanvulling is op wat zij doen. 

Wees niet bang om andere coaches te benaderen.  De meeste vinden het erg leuk, en zo niet, dan is er ook geen man overboord. Dan heb je in elk geval een connectie gemaakt. 

3. Kies één social media kanaal om op te focussen. 

Sociale media is ondertussen ook onmisbaar geworden voor coaches, maar je hoeft niet op elk platform actief te zijn. Kies het platform waar jouw doelgroep zich bevindt en focus je daarop. 

  • Content opbouwen: Start met het plaatsen van waardevolle content zodat je profiiel gevuld is, ook al heb je slechts een handjevol volgers! Zodra de volgers binnenkomen heb jij al een professioneel profiel. 
  • Reels en korte video's: Gebruik een strategische aanpak om je bereik te vergroten. Denk aan behind-the-scenes, tips voor klanten, je eerlijke mening over bepaalde zaken, ... kortom:: laat jezelf en je bedrijf zien op een manier die ook echt JIJ bent. 
  • Interactie met volgers: Reageer op comments, stuur berichten naar potentiële klanten. Dit helpt je om een band op te bouween met je volgers en maakt je merk nog meer persoonlijk. 

4. Bouw een website

Een sterke website is belangrijk om klanten aan te trekken en vertrouwen te wekken. Maar is bij opstart niet het allerbelangrijkste. Dit is natuurlijk anders als je bijvoorbeeld fotograaf bent want dan vind ik dat dit de tweede stap moet zijn na het uitbouwen van een hoogwaardig portfolio omdat de beelden ook echt vertrouwen wekken. Maar als coach vind ik dit wat anders. 

Hier zijn de belangrijke elementen: 

  • Prijsstrategie: Start niet te goedkoop. Zet vanaf het begin de juiste prijs op je website. Goedkoop starten maakt het later lastig om hogere tarieven te vragen. Je creëert dan een merk als 'beginner' of 'goedkoper' gezien wordt, en daar moet je dan later vanaf zien te komen. Dat is echt lastig. Start meteen goed, met een prijs die jij kan dragen en dan zal niemand je ooit zien als 'die beginner'. 
  • Een persoonlijke over-mij pagina: Je over mij pagina is de meestgelezen pagina van een coach. Dit komt omdat het persoonlijk contact en match met je klant heel belangrijk is. Potentiële klanten willen de persoon zien en bepalen of jij de persoon bent met wie ze willen werken. 
  • Overtuigende reviews: Verzamel testimonials van klanten om geloofwaardigheid op te bouwen. 

5. Creëer een sterke content - en SEO strategie

Om op te vallen in een overvolle markt, moet je consistent waardevolle content delen. Dit is een strategie die op lange termijn echt werkt. 

Denk hierbij aan: 

  • Cross-channel content: Hergebruik je contet op verschillende platformen zoals Instagram, Pinterest en je nieuwsbrief. Zo hoef je niet elke keer het wiel opnieuw uit te vinden. 
  • SEO-optimalisatie: Gebruik zoekwoorden waar jouw doelgroep naar zoekt en integreer deze in je teksten. En prop ze niet zomaar vol met keywords, maar bouw er waarde omheen. 
  • Start met e-mailmarketing: Dit versterkt je brand en helpt je ook om waardevolle informatie te sturen naar je klanten waarvan je weet dat ze het krijgen. In tegenstelling tot sociale media waarvan je niet weet of ze jouw post zullen lezen. 
  • Bloggen of een podcast: Schrijf blogs of maak een podcast over onderwerpen waar jouw klanten naar zoeken.  


Conclusie

Als ik nu zou starten als coach (loopbaancoach of businesscoach) zou ik strategischer te werk gaan en direct inzetten op kwaliteit, zichtbaarheid en connecties. Door vanaf het begin een sterke verzameling van testimonials te hebben, een goede contentstrategie en vervolgens een webstie die vertrouwen wekt, kun je jezelf onderscheiden in de concurrende markt.

Het is een stuk makkelijker om direct te starten, dan om (te) vroeg te beginnen en dan een inhaalslag te moeten maken. 

Hulp nodig bij het opstarten van je bedrijf? 

Kijk dan eens bij alle mogelijkheden die ik aanbied. Ik neem je met alle pleziier graag bij de hand om je bedrijf stap voor stap op de markt te zetten!